BLOG

Dus dit…

22 januari 2021

‘Is het niet gek’, vroeg ik, ‘dat ik me nu veiliger voel nu Biden president is?’ ‘Nee’, zei mijn vriendin, ‘dat heb ik ook.’ Gek misschien, omdat dit allemaal zo ver weg is. Maar ik verwacht nu geen gekkigheden van iemand die zo onvoorspelbaar is gebleken. Want Biden lijkt me nu niet echt iemand die zo onvoorspelbaar is. Ik heb het nieuws de laatste weken vrij intens gevolgd. Ik weet dus van alles: de inauguratie, de bestorming van het capitool en dichterbij huis: de val van het kabinet, de kindertoeslagenbelasting (serieus, ik kan het niet eens uitspreken, maar je begrijpt vast wat ik bedoel) en het meest recent: het invoeren van de avondklok. Het is me wat.. En waarom volg ik dit nou allemaal? Interessant is het wel, maar altijd blijkt weer dat de wereld toch wel draait.

En er zijn ook mooie dingen gebeurd: mooie gesprekken, webinars (waaronder die over psychologie in het onderwijs en burgerschap in het onderwijs), lekker creatief zijn met nieuwe werkvormen, afspraken maken, content maken voor iets waar ik, samen met anderen, in geloof. En iets waar de kids op de middelbare school iets mee kunnen. Fijn weekend!

Oja, en komende tijd geef ik filmtips om aandacht te geven aan burgerschap. Die filmtips passen bij de leergebieden van burgerschap. Zoals demcoratie, identiteit en diversiteit. Houd het in de gaten op www.mapout.nl/burgerschap

Verbinding & burgerschap

4 december 2020

 Verbinding.. dat is dat ene woord waar mensen het de laatste tijd wel vaker over hebben. Verbinding met jezelf, met de ander, op afstand of dichtbij. Met wie dan ook of wat dan ook. Verbinding hebben we allemaal, ongewenst of gewenst.

Afgelopen weken heb ik veel gesprekken gehad met mensen die ik nog niet eerder kende: docenten, studenten, en andere betrokkenen in het onderwijs. Wat een mooie verhalen hadden ze: over hun werk, hun passies, hun dromen, hun kwetsbaarheden, hun persoonlijke leven, hun waarden, hun belangen, hun problemen en hun oplossingen. En ik wil nog veel mensen op die manier leren kennen. Ik wil weten wat hun ervaringen zijn.

Al een tijdje heb ik verbinding met deze thema’s: die persoonlijke verhalen, en hoe mensen in de wereld staan. En hoe sta ik zelf in de wereld? Eigenlijk heel nieuwsgierig, en aan de hand van het thema burgerschap. Burgerschap is één van de pijlers van omgangskunde (en ik ben docent omgangskunde). Het is een van die thema’s die volgend jaar in het PO en VO vernieuwd zal worden. Waar gaat het dan om? Waarden die voor de Nederlandse maatschappij waardevol zijn: vrijheid, gelijkheid, solidariteit, globalisering, duurzaamheid en technologie (aldus de informatie van curriculum.nu).

Persoonlijk vind ik deze thema’s interessant. Omdat deze thema’s momenteel veel in verschillende verhalen in het nieuws voorbij komen, en ook op LinkedIn, en ook in de verhalen die ik van mensen hoor. Dat doet me nadenken over de wereld waar ik in wil leven. En hoe ik hem mooier kan maken.

Dus… een nieuwe missie! Ik wil graag nog meer mooie ervaringen van docenten en andere betrokkenen bij burgerschap horen, en ook de zaken waar zij tegenaan lopen. Ik wil weten wat zij waardevol en belangrijk vinden. En wat zij gewenst en ongewenst vinden. En hoe zij verbinding hebben met burgerschap. Ik wil weten wat voor lessen zij willen geven. En wat ze vervolgens terugkrijgen van de leerlingen. Want zo weet je wat voor effect (gewenst of ongewenst) je hebt bereikt. En daar word ook jij als docent bewuster en beter van. Ook in dat proces staat verbinding centraal. Hoe mooi is dat…

Hoe ervaar jij de verbinding tijdens het lesgeven?

Verbinding

12 november 2020

Dit is misschien wel hét woord van de afgelopen maanden en de komende maanden. Docenten missen de verbinding met hun studenten en leerlingen. Studenten en leerlingen missen de verbinding met hun docenten en elkaar. Veel studenten hebben elkaar (bijna) niet gezien. Verbinding: Er is een online verbinding, een technische verbinding, een emotionele verbinding, een sociale verbinding. De verbinding met je huis, de verbinding met je wijk, je buurt, je stad, de verbinding die je verliest met ver weg wonende familie en vrienden. Verbinding met de politiek, want zij geven regelmatig persconferenties. Verbinding met je familie maar dan online, want je oma en opa zijn anders even niet bereikbaar. Gelukkig zorgen de buren daar ook voor hen. En verbinding met jou, als lezer van mijn blog. Verbinding verliezen en verbinding winnen. Of verbinding veranderen. Wat is verbinding?

Volgens de Van Dale: ‘het verbinden: zich in verbinding stellen met’, ‘iets dat verbindt: ‘de verbinding is verbroken’’, en ‘(chemie) stof die uit andere stoffen is samengesteld’. Verbinding is lijntjes leggen, ‘hoi’ zeggen en terugzeggen. Oogcontact, verbale communicatie en non-verbale communicatie (zoals je dat op school leert). Vertellen wat je hebt meegemaakt, je inleven in de ander. Iemand bellen. Of liever videobellen omdat je dan ook iemands gezicht kan zien, en dat is fijner. Verbinding is teleurstelling, omdat de persoon met wie je verbinding wil ‘nee’ zegt. Dan stopt de verbinding. En dan knapt het lijntje.

Verbinding is gevoel: boos, blij, onzeker, verliefd, eenzaam, enthousiast, hyperactief, argeloos… vanwege wat dan ook. Iets in het nieuws, iets wat iemand heeft gezegd, iets wat je hebt gezien of gehoord. Verbinding is nodig, of niet.. Nee, verbinding is er gewoon, of niet. Verbinding met jezelf: bewust zijn van jezelf. Zorgen voor wat je nodig hebt, en niet doen wat slecht voor je is. Ben je daar vaak mee bezig? Of bijna nooit? Verbinding.. wat is belangrijk, wat is waardevol en wat niet?

Hoe ervaar jij verbinding?

Veel studenten worstelen met studievaardigheden

26 oktober 2020

Voor docenten

Herken jij je hierin? Je bent sinds vorig schooljaar bezig met zoeken naar de beste manier om online les te geven. Alles moet georganiseerd worden. Doe dat maar even! Nu we een tijd op weg zijn in het nieuwe schooljaar, merk je dat je studenten (of leerlingen) afhaken: je ziet zwarte schermen, of krijgt laat en oppervlakkig antwoord op een vraag. Je bent bang dat de weinig aandacht resulteert in slechte resultaten en een slechtere kwaliteit van onderwijs. 

Daarom wil ik met jou aan de slag om samen te kijken naar een passende oplossing. We kijken bijvoorbeeld naar:

De pedagogische leeromgeving (hoe zorg ik voor verbinding met mijn studenten / leerlingen?)
De didactische leeromgeving (hoe krijg behoud ik de aandacht en zorg ik ervoor dat mijn studenten de lesdoelen behalen?)
Hoe sluit ik aan bij de leefwereld?

Zit jij met deze vragen en wil je het het effectief online lesgeven onderzoeken? Daar help ik je graag bij! Neem contact op.  

Voor studenten

Stel je voor, je bent eerstejaars en net geslaagd voor je vmbo, havo of vwo. In het nieuwe schooljaar moet je ineens aan de slag met heel ander onderwijs. Dat vraagt om studievaardigheden en planvaardigheden: hoe organiseer je jouw onderwijs, en hoe leer je het beste? Dat zijn belangrijke vragen om te stellen. Het zijn waarschijnlijk vragen die je in je omgeving hebt gesteld en gehoord. Iedereen worstelt met diezelfde vragen. 

Het antwoord op die vragen is voor iedereen anders: de ene plant graag strak per uur en houdt zich strikt aan die planning. De ander ziet wel wat er die dag op zijn of haar pad komt. Daarom is het vooral belangrijk om de juiste vragen te kunnen stellen. Bijvoorbeeld: 

Waar heb ik behoefte aan?
Hoe leer ik het beste?
Wanneer leer ik het beste?
Wat wil ik bereiken?

 Wil je hulp met het kunnen stellen van de juiste vragen, het vinden van de juiste antwoorden en/of het organiseren van jouw studie? Neem dan contact op.

Kijk ook eens naar de gratis oefeningen hieronder!

BEWUST TOT ACTIE OVERGAAN

BEWUST EEN DOEL BEREIKEN

BEWUST LEREN PLANNEN

Nieuw aanbod vanwege corona maatregelen

14 oktober 2020

Vanwege de maatregelen naar aanleiding van corona bied ik het volgende aan met betrekking tot workshops en trainingen:

Kunnen studeren tijdens de corona maatregelen: motivatie, in beweging blijven, sociaal contact,  structuur aanbrengen en reflecteren.
Jouw talenten ontdekken en inzetten
Een veilige omgeving in de groep creëren in een online setting

Deze workshops en trainingen kunnen online worden gevolgd. Ze kunnen door jouw school worden georganiseerd. Wijs jouw docent dus op deze website voor de mogelijkheden. Je kunt deze workshops of trainingen ook als studievereniging of andere groep volgen. Heb je interesse? Neem contact op.

Dit kan je zelf doen!

Check daarnaast de pagina’s Oefeningen en Aanbod voor het leermateriaal dat je kunt gebruiken tijdens het studeren! Bij Oefeningen staan tools die je kunt gebruiken om te plannen, om in actie te komen en om een doel te bereiken. Deze oefeningen zijn gratis te gebruiken! Kom je er niet uit? Om hulp vragen kan altijd!

Je voorstellen met een foto tijdens de Bossche Talentschool én een mooi krantenartikel!

20 augustus 2020

Super gaaf! Dit artikel gaat over een week die heeft plaatsgevonden in de vakantie. Tijdens de workshops in de week van de Bossche Talentschool in Den Bosch konden kinderen van ongeveer 8 tot 17 jaar dansen, tekenen, koken, t-shirts maken, hun talenten ontdekken en zichzelf beter leren kennen.

Hoe gaaf was het om daar zelf bij te zijn. Tijdens mijn workshop hebben 9 jongeren zich op twee manieren voorgesteld: De eerste keer hebben ze zich voorgesteld met een open vraag: ‘Wie ben jij?’ Daar kwam uit: een naam, een leeftijd en hobby’s. De tweede keer hebben ze zichzelf voorgesteld aan de hand van een foto. Ze vertelden wie ze waren, met wie ze waren, wat ze hebben meegemaakt, wat er zo belangrijk was tijdens het moment van die foto, en waarom ze die foto hebben meegenomen. Het doel was dat ze zouden leren dat wanneer je over jezelf vertelt aan de hand van een foto, er veel meer diepgang zit in je verhaal. En dat je jezelf op die manier veel meer kan laten zien. Dat is wat ik heb gemerkt tijdens het uur van de workshop.

Lees meer over deze workshop en de rest van de geweldige activiteiten in onderstaand artikel. Chris Korsten heeft uitgebreid geïnterviewd en er een mooi artikel van gemaakt in het Brabants Dagblad en het Algemeen Dagblad. Lees het hier!

De Bossche Talent School was een initiatief van De Bossche Vakschool, Avans Hogeschool en PowerUp073. Volgend jaar graag opnieuw!

Wil jij ook een workshop van Map out volgen?

Houd mijn LinkedIn pagina en mijn website in de gaten. Tijdens de verschillende workshops zullen (of kunnen) worden behandeld:

Je bewust worden van wie je bent
Gemotiveerd worden om te studeren
Jouw talenten en hoe je ze inzet
Jezelf presenteren en presentaties geven
Jouw omgang met mensen en hoe mensen met jou (mogen) omgaan
Omgaan met discriminatie en/of racisme