Er is al veel onderzoek gedaan naar de beste manier om LOB te kunnen geven, en toch zijn veel docenten op zoek naar een manier om LOB vorm te kunnen geven en aan te kunnen bieden op een betekenisvolle manier. Daar wil Map out graag bij helpen.
Tips
Betrek leerlingen: zij staan immers centraal in het LOB proces.
Betrek ouders / verzorgers: zij zijn de experts van hun eigen kind en kunnen steun bieden om het gezamenlijke doel van een betekenisvolle oriëntatie te kunnen bereiken.
Er is veel aanbod op het gebied van LOB. In de links hieronder vind je die informatie per bron.
Hoe ga je om met LOB binnen de les?
Ga na hoe je de leerling het beste kunt coachen. Uit onderzoek van Marinka Kuijpers zijn één – op – één gesprekken daar het beste middel voor. Plan met elke leerling aan het begin van het schooljaar gelijk al die gesprekken.
Zorg er ook voor dat elke leerling een loopbaandossier aanlegt met allerlei opdrachten, doelen, mogelijkheden tot vragen stellen en betekenisvol op onderzoek uit gaan in de maatschappij, tijdens open dagen en andere informatieve bijeenkomsten. Laat leerlingen reflecteren en andere verslagen maken met helpende vragen.
Laat leerlingen een infographic maken: beelden kunnen meer helpen dan woorden. Deze werkvorm, andere werkvormen en een voorbeeld van het loopbaandossier vind je binnenkort op deze website. En daarnaast: maak gebruik van wat er is! Maak LOB leuk en aantrekkelijk. Prikkel de leerlingen met een spel waarin ze nadenken door middel van de goede vragen, en ga daar op andere momenten op doo